Friday, April 9, 2010

..pergimu..

..bunyi deringan telefon bimbitku mengejutkan aku di pagi hari..oh ummi call rupanya..

"Assalamu'alaikum ummi..(suara serak basah lagi)..ada apa ummi?"..
" Em..nak bagi tahu m.cik meninggal pagi tadi..ni ktorg nak bertolak ke Segamat"..
ha?? Aku tersentak dan terus segar..hilang segala mengantukku..
"Innalillah..bila ummi?.." " Pukul 2 pagi tadi"..
"Tak dapatlah hajar ikut..(menahan sebak).."
"Takpe..lagipun sabtu dah nak balik kan.."
"Em..ok..assalamu'alaikum.."
Ya Allah..secara tiba-tiba sahaja Kau mengambilnya..

M.cik sebelah abah ni adek 2nd last if tak silap..arwah m.cik memang ada penyakit sejak dulu..sejak zaman aku hingusan lagi..sebab dulu arwah tinggal dengan kami..isk3...aku terkilan..aku tak dapat nak sumbang apa-apa pun sepanjang hayat arwah..bila balik kampung je aku hanya menjenguk dari jauh..kadang-kadang hantar makanan pada dia. Dia tinggal sorang..kalau kami nak balik ke JB semula sayu je mata dia tengok..sebak..sedih...ya Allah..bersalahnya aku..aku hanya mampu berdoa je..

m.cik..maafkan hajar ye sebab tak dapat nak tolong apa-apa..mungkin aku termasuk dalam golongan yang pentingkan diri je..huhu..ya Allah, Kau semadikan dia dalam golongan orang-orang mukmin..tempatkan dia di tempat yang indah ya Allah..m.cik..moga kau temui kebahagiaan hakiki..

p/s: hargai orang yang ada di depan mata..kita tak tahu bila dia akan pergi..lepas dia pergi baru kita akan menyesal..selagi kita mampu, berilah apa-apa pun..manfaatkan diri pada orang lain..kita punya hak untuk orang lain..bahagiakan orang sekeliling kita selagi ada masa..ampunkan aku..Allah..

2 comments:

+AnamuSafir+ said...

salam hajar,,
al fatihah..
sabar hajar...
smoga arwah ditemptkan di glgn yg bertaqwa

+akufobia+ said...

takziah.semoga DIA kuatkan kamu.