Wednesday, April 7, 2010

..22 tahun?? oh no! oh yes..

Bertambah sudah usiaku lagi satu angka. Menjejak 22 tahun bukan perkara yang mudah bagiku. Sesetengah orang mungkin fikir biasalah bila tiba hari lahir..just go on. Kita pun akan makin tua. Yup, of course tapi pertambahan usiaku mengingatkan aku akan amalanku yang tidak seberapa ni. 21 tahun yang lepas, apa yang sudah ku lakukan?? Adakah tanggungjawabku sebagai seorang anak, kakak, sahabat, teman coursemate, Ameerah dan paling penting as a DAIE..yup, Daie juga manusia..tidak ku nafikan..

Ku muhasabah kembali diri ini..kematian bukan sahaja semakin menghampiri tetapi kita tidak tahu pun bila ia akan datang..em..ya Allah..adakah lalai itu melebihi dari sikap tawadhu’ kepadaMu?? Berikan aku petunjuk jika aku melakukan kesilapan..jangan sesekali Engkau sisihkan aku..sesungguhnya aku insan yang alpa dan lemah..

Ok..bermulanya era 22 tahun..ahaks..dah tua dah kakngah ek..ummi call hari tu.. “Happy birthday to you..nak apa tahun ni?”. Dalam hati aku jawab, ummi..nak kawen boleh??. Hehe..tapi takdelah sampai aku luahkan..naya je..aku tak minta apa2 pun just cakap.. “Terima kasih ummi and abah lahirkan hajar”..kalau tak, takdelah korang2 sume dapat jumpa hajar kan..hehe..

Dalam kepala ni dah macam-macam fikir..be mature..kalau boleh..mmg dah mature pun sebenarnya tapi memang saya ni jenis kepala gila-gila..nak buat macam mana kan..ok, xpe..abaikan..planning tahun ni ialah:

1) 1)Menjalani praktikal di Johor Specialist dengan sebaik mungkin. Sila jadi pekerja yang ayu dan sopan agar dapat menambat hati orang lain..keje mesti bagus lagi2 kalau kita bawa mesej daie..ok??

2) 2)Nak reunion dengan kawan batch 7..batch paling best dan saya sayangi..nak tengok balik video ktorg masa pergi Aceh..9 jam video tu..

3) 3)Buat program dengan alumni SMIH JB yang lain..dan beberapa aktiviti2 yang lain..kene deal dengan m.cik Nailah ni..meeting etc..

4) 4)Usrah mesti jalan tau..perkara wajib tu..

5) 5)Jadi suri rumah yang manis dan bertanggungjawab..tolong ummi..kali ni ada geng iaitu adek saya Hani yang baru lepas SPM..ada masa nak buli dia..yes!!!

6) 6)Banyakkan membaca bahan2 ilmiah dan tarbiyyah..bukan novel Hlovate je..

7) 7)Last but not least..mantapkan lagi masakan..huhu..penting ni tau untuk masa depan saya dan anda2 sume jugak..masakan boleh menambat hati suami..for the future lah..hehe

Ok..masuk bulan 7 dah masuk tahun akhir..i’allah..tak sabarnya saya..dh jadi super duper senior yang berkaliber..haila~ belajar lebih serius..tanamkan azam yang kuat dan mantap!!...then grade…ameeen ya rabb!!

Kesimpulan yang dapat saya simpulkan disini ialah..buat je lah keje tu tak kira keje apa..asalkan ikhlas, faham..jangan asyik nak merungut je..hidup mesti cool dan relax..as long as kita yakin Allah tolong, go on jelah..kalau kita tolong agama Allah, Allah akan tolong kita juga..dengan niat mencapai mardhatillah..ok? Nak g dulu..assalamu’alaikum…

8 comments:

~~BatuSuci~~ said...

huhu...bgos2...azam yg menarik...yg plg best bab kahwin...hehe...nk mkn nasi minyak akk...lapa ni...ape2 pon...sanah helwah skali lg...jgn lupe jemput...ngee~

Unknown said...

se.la.mat.ha.ri.la.hir.wow.kahwin je memanjang citacitanya.lalala.selamat.ohh.jom 1 hari lepak samasama tengok video tu samasama.(err.ada ke video untuk ikhwah?)

Merentas Horizon said...

oh hlovate-addicted? so.. mesti kenal Jade kan??

^_^hehehe

+AnamuSafir+ said...

salam,
22 tahun..

apa yg penting..

kawin. heee

hajar x balik umah mlm ni..

sunyi la.huhu

k.. jaga diri yer:)

~siti Hajar bt mohd Ghazali~ said...

irfan: ameen doanya ya..akk x lupa punya jemput..
aku fobia: trm ksh..mesti besar cita2
k.sarah: em..setakat ni addicted..jade?? mesti r kenal..along, benz, ked, AO sume best..
k.syairah:alala..akak...

moja mojako said...

meow~

(=^_^=)

butterscotch said...

salam hari lahir..smoga berjaya dlm xm n grad thn dpn.

Unknown said...

ngaa.kenapa,da dekat ke?wee.