Tuesday, October 26, 2010

go jaja! fighting!


.salam sayang semua...


Alhamdulillah, semester ini sudah sampai ke penghujungnya..macam-macam ragam yang dapat kakngah tengok sepanjang sem ni terutamanya di Iman Villa sendiri..rumah akhawat ni..huhu...dah banyak assignment, test, quiz, projek or pape je lah semuanya boleh membuatkan kepala ni macam nak meletop tahap apa dah...

Emosi pun dah bercampur baur..penat, marah, geram, tensyen, sedih, rindu nak balik..hailah...sabar...sabar...sabar..sabar...itulah lumrahnya tau...kalau x, xyahlah susah-susah nak datang UM ni weh...dok rumah je lah..tapi tupun kena buat keje jugak..

Xpe2...lagi satu sem je nak habis..so, laluilah dengan penuh tabah dan sabar..insyaALLAH, setiap permulaan tu memang akan bersusah dulu sebab...pengakhirannya pasti manis..ameen...

Muhasabah diri sikit ni, juga untuk kawan-kawan yang sudi baca post ni..

1) Tengah tensyen2 tu, jangan di layan sangat perasaan tu..sebabnya, syaitan lagi senang nak cucuk jarum..a'uzubillahiminassyaitonirrajim....

2) Sentiasa maniskan muka anda sebab...bila muka masam je, kita sendiri yang akan penat bukan orang lain..orang lain yang tengok muka kita yang masam ni pun cam x lalu je tengok...ekspresi muka kita akan effect orang lain..orang akan takut nak tegur, nak berkawan, nak bertanya...bila dah jadi macam tu, ia akan menzalimi diri orang dan kita sendiri...pahala pun kurang..kita dapat pahala tau bila menggembirakan orang..senyum.. :)


3) Ada masa kita sibuk sangat..ada masa kita lapang la pulok...jadi, penuhilah masa kita dengan benda-benda yang berfaedah..isilah dengan ibadat dan mendekatkan diri dengan Allah..insyaAllah masa kita yang tengah sempit tu, Allah akan gantikan di masa yang lain..hubungan dengan Allah kena jaga, barulah Allah akan jaga kita..huhu...maybe sebab kita sendiri jauh..sebab tulah apa je kerja yang kita buat macam x setel..so, ni antara tips yang boleh kita buat sama2 ye:

a) Banyakkan baca Quran dan tadabbur maknanya

b) Banyakkan solat sunat..rawatib, dhuha, hajat, istikharah (mintak bantuan Allah untuk tolong kita buat pilihan yang betul sepanjang hari)..dan banyak lagi...

c) Qiam!! Bangun..bangun..kuatkan diri untuk bangun...mengadu pada Allah..Allah tak kan sia-siakan hambaNya yang meminta padaNya..tahajud cinta..curahkan segala cinta pada Dia..berdoalah..kalau susah sangat nak bangun, tidurla awal..sebelum tu amalkan Surah al-Mulk dan set mind untuk bangun..insyaAllah akan terhasil..wokeh!

d) Buat hafalan ayat2 quran..ni membantu jugak kita nak ingat nota2 study tuh..letak kan target..aku nak hafal juz amma..ehehe..mesti kes banyak x ingat ek...so, ulang lah...yo..

e) Mathurat jangan tinggal pleazelah! Pagi2, petang2..amalkan tau..sebab diri kita sentiasa terdedah dengan benda yang kita sendiri x pasti..maklumlah, dah nak exam ni, tensyen lah..sibuk sangat study sampai solat pun lambat, Quran tunggang langgang..senanglah 'benda2' tu nak kacau...so, protect yourself dear!!

f) Important things! Solat jemaah...subuh, zohor, asar, maghrib, isyak...subhanallah, nikmatnya terasa! Solat ramai2, aminkan doa ramai2, lepas tu kita salam kawan kita, x cukup lagi boleh peluk lagi kawan kita..hilang segala amarah, geram..terhapuslah dosa..sebab kita saling memaafkan dan memberi maaf..besar kan nikmat yang Allah bagi?...hehe..cubalah!

4) Ok..selain tu kita buat lah aktiviti yang best2 ckit...g jenjalan ke tapi jangan jalan x hala tuju yang boleh buang masa...beriadhah ke..main bowling ke..buat jualan langsung ke..(sape yang buat jualan kecil2an)..

5) Bergaullah dengan kawan2 kita sebaiknya..kita x boleh hidup sensorang..memanglah cukup Allah sebagai pendamping tapi, Allah jadikan hambaNya berbilang bangsa dan kaum, ada laki dan perempuan untuk kita saling berkenalan dan membantu..x cayalah kita boleh buat semua benda sensorang kan? kan? Pape masalah, kongsi...jangan dok pendam je memanjang..manusia ni takkan dapat tampung semu2 benda ni sorang2..suatu masa dia akan meletup dan dirinya sendiri terkorban..ish3..xnk3!



Sebagai kesimpulan...hehe..taktau nak simpul apa...cukup lah sampai sini untuk peringatan bersama k!..Chow!

Assalamu'alaykum wbt!


3 comments:

+AnamuSafir+ said...

assalamualaikum adikku sayang hajar..
:)

dah nak masuk minggu exam kan, so kite nak ucapkan selamat menghadapi imtihan.. insyaallah Allah akan mudahkan sume urusan kamu semua.. lebih2 lagi yg berjuang di jalan Nya aminn

seriusly.. miss u hajar.. miss our house 2-26 D, pp.. syukran kerana mengambil alih rumah itu dan berfungsi sbgai rumah yg diselubungi para2 mujahidah..keep going :)

smoga terus maju jaya yer..sampaikan slam pada seisi rumah :D.. rindu woo.. rumah lama kan hehe..

take care hajar..jgn nakal2 nanti patrik merajuk.. he2..

Salamiah Endut said...

salam.

sister, nice reminder. minta izin hendak taruh dekat my page ya sister? =)

~siti Hajar bt mohd Ghazali~ said...

to salamiah: boleh, sgt dialu2kan :)
sharing is caring..hehe