Thursday, July 28, 2011

..coret-coret hati..

Salam buat Mr. Blog kesayangan..

Sian dia dah lama sangat kena tinggal..em, tak tahu sebenarnya nak tulis apa..apa-apa yang jadi dalam hidupku susah nak tulis sebab semuanya dihadam dengan baik dalam ingatan..sistem pencernaan masih baik kot..

[Coret 1]
Selesai menyiapkan tesis semasa semester akhir bulan mei lalu, rasa lega sangat2..tapi benda dah nak jadi kan..laptop meragam..screen jadi blue..namun ku gagahkan juga untuk menulis dan dan terus menulis demi memenuhi 5 jam kredit tu.alhamdulillah..saat akhir tu tak boleh menahan juga sebab sakit mata..you all tau? power spek ni meningkat dengan kadar mendadak!! er..sebelah kanan power asal +275 dah jadi +375..belah kiri dari +375 dah jadi +500..huu.. T_T..skrg mmg tgh blur2 la utk melihat..malas nk pegi buat spek baru utk tambah power..duit tuh...uhuk2...akhirnya, terpaksa pinjam latop kwn utk siapkan dan berjaya submit!!

[Coret 2]
Selesai semester final ku di tahun 3, merangkap tahun akhirku di UM ni, aku mengikuti satu kursus Pra-Pekerjaan..kursus ni ala-ala nak buat preparation ke alam pekerjaan..sebulan plus kursus usahawan selama 2 minggu..lot of experience!!! rindu sangat2 dgn kawan2 sekelas (nama kelas=Bongor..hehe..bukan bongok) selalu org silap sebut..alah, kdng2 sengaja..so far, sangat best sebab fully in english! u know what? berabuk speaking..adeh..tapi tu la pengalaman, sebenarnya blh je speaking..slow and steady la..org lain boleh, kita pun boleh..sekarang nak speaking alhamdulillah..penting sangat untuk interview..em, bermacam ragam jumpa dengan kawan2 ni, dari pelbagai fakulti..dalam hati..sepanjang aku belajar kat UM ni baru sekarang jumpa dorg ni..x pernah jumpa pun sebelum ni..hehe..best la dapat kawan baru ni..dapat trainer best..Sir Ishak..macam ayah, guide kami utk tak malu speaking dan develop our skills and confident..everything is a learning process..yup, macam tu juga dalam hidup ni..apa yang berlaku kena terima dengan sabar dan pandai handle dengan baik, ha..learn how to solve the problems juga one of the skills yang sangat penting..ada 2, 3 orang boys yang datang approach and they asked me "Dah berpunya ke belum?"..hm, berani juga drg ni ye? Ke sebab sekarang ni masing2 dah abis belajar dan mula mencari? Ada yang x putus asa, aku terpaksa cakap yang aku sudah bertunang..I've engaged..Em, alhamdulillah..berpegang pada prinsip diri, NO COUPLE B4 NIKAH..hehe..yup aku sudah berpunya..punya ummi abah..insyaAllah harap awak2 semua faham..saya boleh berkawan tapi saya punya prinsip..saya harap awak2 diberi Allah jodoh yang terbaik sesuai dengan diri kita masing2..k..saya mintak maaf sebab kecewakan awak2..hehe chill ye bro..sama2 doakan antara satu sama lain..

[Coret 3]
Alhamdulillah, after 2 weeks kursus usahawan tu..aku dapat offer jadi Research Assistant under student Phd fakulti perubatan..tolong dia buat kajian tentang wanita yang hamil luar nikah..gulp! Ha, so aku kena ambil data daripada wanita yang hamil normal (bernikah) di PPUM dan utk unmarried mothers di HKL..everyday I have to go to PPUM to do some interviews from the respondens..kena buat kat klinik ibu mengandung..wah, kat mana2 je nampak ibu2 yang membawa perut..uhuk2..sian tapi itu lah ibu..kuat dan tabah demi anak yang dikandung..(cuba membayangkan aku dan perutku yang bakal jadi macam tu..syahdunya masa tu bila mengandung anak sendiri..insyaAllah)..tetbe teringat kat ummi..hmm...speechless! Sekarang dan masuk mggu ke 3 aku di PPUM..baru dapat sorg interview yang unmarried mother..baru 17 tahun..bila tgk anak dia..aku mampu berdoa je la moga2 baby tu jadi anak yang soleh..mcm2 pengalaman masa interview ibu2 ni..macam2 tips jugak aku dapat..hehe.jeng3..malas nak tulis kat cni..sorry guys..

At the same time, aku mencari part time..lama jugaklah..hu, susah sbnrnya nak cr keje even part time..now, aku dah dapat..kelamarin pegi interview esoknya dah dapat panggilan..keje macam HR la kot..key in data..dapat la income ckit utk tampung duit sewa dan transportation..alhamdulillah..start keje 1 Ogos..moga dimudahkan dan dimurahkan rezeki..hope sangat berjalan lancar..baru2 nak start keje ni kan..almaklumlah.hehe..

[Coret 4]
Hm, tarikh tu dah tak lama..kursus pun tak pegi lagi..haila..pe nak jadi..eheh..macam bz sangat..eh, bz apa..xpe, yang penting kte plan well kan? yg fail to plan yang jadi haru tu..jangan terlalu tergesa2 dan jangan bertangguh2..kena buat checklist ni..baju, hantaran, jemputan..em..em..jangan risau ye sebab ktorg mmg nampak relaks habis..hehe..insyaAllah, kalau ada rezeki @ jodoh tak ke mana la..yang penting doa kan kwn2? Doa kwn2 pun penting jugak..hm, skrg kumpul duit and save ckit2 utk budget..moga dimudahkan..

p/s: Ni saje kesimpulan utk beberapa bulan yg lepas..heh, jimat space, masa dan tenaga..byk ag nak bercerita..lepas ni tak tahu la bila dapat mengadap laptop lama2..semoga apa yang tejadi menjadi pengajaran sebab semuanya memberi makna tersendiri if aku dan kamu2 menilainya dengan mata hati..Allah Maha Mengetahui apa yang tersirat dalam hati masing2..last but not least, selamat menyambut Ramadhan..semoga preparation cukup utk menghadapi sebulan yang penuh barakah ni..okeh? Salam Ramadhan al-Mubarak..jumpa lagi Mr. Blog..adios!
Wallahu'alam

4 comments:

muhammad syafiq said...

1 Ogos = 1 Ramadan

Selamat mula kerja :)

not important said...

oooo...ramai peminat ea...hehe

Unknown said...

solution:
[Coret 1] :
mac
contact lens

~rygeena~ said...

mak aih...biar betik power dah naikm sebegitu rupa....uish