Wednesday, September 7, 2011

..Quartet untuk abang..

Salam 'alayk..tertarik sebenarnya petikan daripada novel ni..agak tersentuh di sudut hati yang paling dalam..ececeh..

"Misa, tak baik menangisi apa yang Allah tetapkan untuk kita." Azra memusingkan sedikit posisi Misa. Agar Misa menelentang menghadap siling. Ternyata, kolam mata Misa masih tidak surut malahan makin manjadi-jadi.

"Misa, kita ni cuma pelakon atas pentas dunia ni. Kita sekadar menuruti segala kehendak taqdir kita. Apabila kita rasa kita macam berupaya mengawal taqdir kita sendiri, ketika itulah taqdir menunjukkan pada kita yang DIA lebih berkuasa daripada segala-galanya."

"Life is unfair!."

"Sebab kita tak hidup di dunia sahaja, Misa. Kita HIDUP UNTUK AKHIRAT. Di akhirat nanti, semuanya adil. Yang baik, dapat balasan baik. Yang jahat, dapat balasan jahat."

"Azra..Tuhan tu sebenarnya dah benci aku ke? Walaupun aku dah cuba buat apa yang DIA suruh. Pakai tudung, bertukar semua..kenapa mesti DIA gagalkan aku lagi? Kenapa Tuhan tu macam tak adil!"

"Astaghfirullah! Misa! Wake up!" Misa tahu tak? Sebab ALLAH sayanglah, DIA bagi ujian ni kat kau. Sebab ALLAH nak kau jadi lebih baiklah, Allah anugerahkan ujian ni kat kau. Kenapa kau ingat kau gagal satu paper tu, maksudnya gagal segala-galanya? Tak Misa. Cuma REZEKI kau, ALLAH SIMPAN untuk lain kali."

"Tapi, ujian ni berat untuk aku. Aku tak boleh terima."

"Misa, ALLAH sayang sangat kat kau. Sebab tu dia uji kau dengan satu subjek fail. ALLAH nak naikkan darjat kau disisi DIA sebab kau dah mula lakukan apa yang DIA perintah. ALLAH nak uji sebab DIA nak kau jadi makin kuat."

"But I'm not strong Azra.."

"Memang kau akan rasa lemah. Sebab kita diuji pada titik lemah kita. Sampai kita rasa it's the end of the world. Sampai dah tak boleh bernafas. Tapi..afterwards, we're much stronger to face this life.
"YOU CAN'T HAVE HAPPINESS WITHOUT PAIN, AND YOU CAN'T NEVER HAVE BEAUTIFUL RAINBOWS WITHOUT RAIN."




[Quartet-Saidatul Saffaa]

"..barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (daripada segala perkara yang menyusahkannya). Dan memberinya rezeki daripada jalan yang tidak terlintas di hatinya.."
(at-Thalaaq:2-3)

Dia yang menentukan segala perkara yang terjadi pada diri kita..
Dia yang mengawal segala susun atur hidup kita..
Dia juga yang padaNya kita bergantung sepenuhnya, meminta kekuatan saat kita sendiri rasa 
'putus nyawa'..
Dan akhirnya..janji Allah itu benar..
Jalan keluar untuk kita dibukakan seluas-luasnya..
Bahkan Allah sendiri memberikan kita 'hadiah' yang tidak kita sangka-sangka..
Allah tak suruh kita menyukai hidup, tapi DIA cuma meminta kita mencintaiNya dan segala-galanya bakal menjadi indah..subhanallah!!..


p/s: Sesungguhnya dengan Allah la kita akan jadi kuat..moga tabah dengan apa yang berlaku..ok kawan2..actually this is for my bro kat Mesir (Abdullah Azzam) yang kena reseat paper..hehe..moga jadi manfaat untuk semua..