Thursday, November 25, 2010

..go jaja! fighting! 3..

Penantian untuk menghadapi exam sem ni sangat lama..hmpir sebulan study weeknya..utk k.ngah la..balik JB 3 minggu, then kat umah sewa kat KL dalam seminggu b4 exam..tak tahulah nape macam x sabar je nak habis exam..tengok housemates semua dah pergi ke UM, k.ngah masih di umah sewa x keluar2..gaya macam wanita mithali je..ahaks!..x lah, malas nak keluar..duduk je umah ngadap notes tersayang~ *sigh..

So, k.ngah saje amek kesempatan tulis blog, sbb memang x sempat la kan nak karang nota..ha ha..macam dah khatam study...jadi, dengan ini, k.ngah nak buat pengumuman penting! Jeng3..bukan pengumuman kahwin lah, cepat je korang ye..pengumuman k.ngah nak start exam esok dah!!..(semangatnya..)..pd hal orang lain dah habis..

Berikut adalah senarai subjek yg k.ngah amek semester 5 ni: Walaupun korang xnak tahu..but, sharing is caring kan?? Ngee

26/11 - SHES 3351 : Marine & Estuarine Microbiology (8.30a.m)
29/11 - IAEU 2110 : Falsafah Islam (11.30a.m)
1/12 - SHES 3358 : Diagnostic Microbiology (8.30a.m)
2/12 - TAEA 1331 : Elektif Bahasa Arab (11.30a.m)
6/12 - IQEU 2110 : Al-Quran & Sains (8.30a.m)
8/12 - SHES 3359 : Agriculture Microbiology (11.30a.m)


Ok, tu je..nak sambung study..ha, yang tengah membaca ni k.ngah doakan semoga berjaya di dunia akhirat..

Pesanan & nasihat untuk diri sendiri dan sesiapa yang sedang membaca post nih:

1) Kita sungguh2 baca dan hafal nota pelajaran, tapi tak kan tak sempat nak baca Quran dan mengulang hafal??

2) Kita boleh stay up sampai tengah malam even ada yang tak tdo lagi tu, tak kan tak sempat nak qiam?? (ni memang untuk diri sendiri ni..huhu)

3) Kita memang banyak masa untuk diluangkan pada pelajaran tapi tak kan x sempat nak baca sehelai dua buku2 ilmiah even mathurat??

4) Bila kita tertekan dan stress tengah2 study, kita tahu nak ngadu pada siapa..tenanglah dan bertawakallah pd Allah..DIA akan bantu..jgn stress2 tau..relax2..

Ingatlah sayang-sayang di luar sana dan sayang disini, matlamat kita belajar dan exam ni perlu jelas sejelasnya..niat sebagai ibadah, dan semuanya kerana Allah..kita taknak dipandang sebagai Muslim yang hanya tinggi dalam pointer, tapi satu pun tidak memberi kesan dan sumbangan pada ummah..bukan pointer yang dikejar...kalau kita faham kenapa kita belajar insyaAllah kejayaan yang akan kejar kita!! Yakinlah dengan janji Allah..kalau dengan Allah pun kita masih lagi ragu2, fail..bukan setakat tu je..dapat 'F' siap..4 flat yang kita banggakan? Betul ke? Tapi kalau tujuan hidup masih belum jelas, bukan ke tu namanya FAIL jugak?? Astaghfirullah, moga kita tidak termasuk dalam golongan ni..ish2..emo pulak..

Jadilah pemuda pemudi sebagaimana pemuda di zaman Rasulullah..sangat tabah dan cekal..muda lagi dah dipenuhi dengan ilmu yang pelbagai..kita? We are in comfort zone..so, didiklah hati, diri untuk tidak terlalu dimanjakan..cabaran ni paling besar, Jihad paling besar ialah melawan nafsu..mujahadah..bagaimana? Ada orang tanya dalam FB, gmana ya mau mujahadah? Allah bagi kita akal & nafsu..nilailah sesuatu itu dengan nilaian akal, bukan jadi hamba pada nafsu..bahaya..think before u act..ok my dear..

Dah2, tadi kata nak study, hehe..bebel kat cni pulak..wallahu'alam..

p/s: actually kena target juga untuk dapatkan dean list, doakan k.ngah agar dimudahkan dan diberi kesenangan menjawab soalan ye..(^^,) Untuk korang juga..

No comments: